در این مطلب به معرفی همه ابزار رویه کوبی مبل میپردازیم.

اسفنج( ابر) : اسفنج که از مهم ترین ابزار رویه کوبی مبل است و در دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشد که مورد استفاده مصنوعی کاربرد فراوان دارد. اسفنج مصنوعی به صورت فشرده یا متراکم و غیر متراکم یا معمولی تولید میشود. اسفنج معمولی به صورت ورقی تولید می شود که بیشترین کاربرد را دارد. این اسفنج ها معمولاً در ابعاد 200×100 سانتیمتر و ضخامت ۵ میلیمتر تا ۱۰ سانتیمتر تولید می شوند اختلاف انواع اسفنج معمولی
در مقاومت و فشردگی آنهاست برای مثال اسفنج 5/1 سانتی متری ۲۰ کیلویی دارای مقاومت و فشردگی بیشتری نسبت به اسفنج 5/1 سانتیمتر ۱۵ کیلویی می باشد.
 اسفنج های فشرده که با آنها نیز فوم می گویند به صورت قالبی می باشد .که از ترکیب چند مواد شیمیایی در داخل قالب اسفنج فشرده به حالت قالب مورد نظر ساخته میشوند. فوم ها در نوع سرد و گرم می باشد.


فنر: فنر برای  فنر کشی کف کلاف های مبل استفاده می شود تا مواد پرکننده که روی آن قرار می گیرد حالت ارتجاعی داشته باشد. فنرهای مورد استفاده در کف کلاف ها دو نوع می باشند
 1- فنر اول  -فنر های لول روی نوارهای پارچه ای که به صورت به علاوه در کف کلاف کوبیده شده اند و با توجه به اندازه کف 6  تا ۱۰ فنر لول را نخ نایلون میدوزند تا فنرها ثابت شوند. سپس با نخ های قیطانی فنر را به یکدیگر وصل میکند تا حرکت نداشته باشند. فنرهای لول به صورت کوچک و بزرگ می باشند که معمولاً به صورت 5 لا و7 لا می باشند. فنر لول را معمولاً در مبل های استیل استفاده میکند

فنر زیگزاگ : یکی از ابزار رویه کوبی مبل تسمه گرد فلزی که به صورت مارپیچ می باشد و معمولا برای رویه کوبی و تعمیر مبل راحتی استفاده می شود .فنر های زیگزاگ بوسیله بست فلزی روی کف کلاف قرار میگیرد . فنرهای زیگزاگ به صورت متری می باشد که باید توسط انبر دست یا اره آهن بر به اندازه مورد نظر بریده شود

فنر تسمه ای : که به صورت تسمه فلزی به عرض حدود 2سانتیمتر و ضخامت 2 میلیمتر می باشد که در طول و عرض گل کف کلاف کوبیده می شود . در مبل های راحتی کاربرد دارد
نخ فنر بندی ، نوعی نخ محکم است برای بستن فنر ها تا فنر ها کف مبل بازی نکند.


تزئین مبلها: برای تزئین مبل ها از موادی چون سِرمه ،گل میخ ، نوار ، دکمه ، ریشه ، منگوله ، پولکی ، مغزی دوزی و لمینه که از این مواد برای تزئین تشک مبلمان استفاده می شود
نخ دوخت، نخهایی که در دوزندگی استفاده می شوند معمولا بر سه نوع است : معمولی یا پنبه ای ، پلی استر ، و نایلونی.
نخهای معمولی و پلی استری بیشتر برای دوزندگی رویه های پارچه ای استفاده می شوند که دارای ضخامت های مختلف و رنگ های متفاوتی هستند . نخ های نایلونی برای دوزندگی رویه های دوزندگی رویه های چرمی و مشمع استفاده می شود و اغلب به عنوان دوخت محکم و ضخیم از آنها استفاده می شود و دارای ضخامتهای گوناگون هستند که متناسب با کار از آن استفاده می شود . نخها یی که در دوزندگی  استفاده می شوند باید همرنگ پارچه یا مشمع باشد.

وسایل اندازه گیری
1-متر : برای اندازه گیری از وسیله ای به نام متر استفاده می شود متر نوار فلزی می باشد که به صورت فنر داخل یک محفظه ی فلزی یا کائوچویی جمع می شود. روی نوار فلزی اعداد و اندازه در واحد های متریک و یارد ثبت شده است ، مترها معمولا 2 متری – 3متری و 5 متری می باشند .
2- خط کش : از وسایلی اندازه گیری خط کش مدرج بوده که در جنس های فلزی – پلاستیکی و چوبی و به اندازه های 20،30، 50، و 100 سانتی متری در بازار وجود دارند ،تقسیم بندی به صورت میلی متر و اینچ روی اکثر خط کشها درج شده که استفاده از این خط کشها را برای همه آسان کرده . گونیا نیز  یکی از وسایل اندازه گیری که گونیای 90 درجه بیشترین کاربرد را دارد و به شکل های مختلف ساخته شده است . فقط قبل از استفاده  ، حتمی از قائمه بدون آن باید اطمینان حاصل نمود .
میز کار- برای اینکه بتوان در کارگاه به طور ایستاده و با تسلط کامل و خستگی کمتر روی صندلی ها یا مبل ها بتوان کارکرد از میز کار استفاده میشود. میز کار باید محکم و ثابت بوده تا با مبل ها بتوان کار کرد از میز کار استفاده میشود. میز کار باید محکم و ثابت بوده تا در حین کار لرزش نداشته باشد. ارتفاع میز کار طرح حدود ۸۰ سانتیمتر در نظر گرفته میشود. میز کار باید دارای کشو  باشد و کشوهای میز کار باید به نحوی ساخته شوند که بتوان ابزار کار و وسایل اندازه گیری را به طور جداگانه و بدون امکان تماس و یا برخورد با یکدیگر در آن قرار داد. معمولاً روی میز کار گیری نصب گردیده که محل نصب آن برای جلوگیری از ایجاد ارتعاش در ضمن کار در بالای یکی از پایه خواهد بود برای اینکه بتوان به راحتی و با توان بیشتر روی گیره کار کرد باید ارتفاع گیره متناسب با نظر شخص استفاده کننده  باشد مناسبترین ارتفاع  سطح گیره ارتفاعی است که وقتی کنار آن می ایستیم سطح گیره  به اندازه ی حدود ۶ سانتیمتر پایینتر از آرنج قرار داشته باشد، چون ارتفاع میز کار تقریبا ثابت می باشد، با قرار دادن زیر پای مناسب برای افراد کوتاه قد و با قرار دادن قطعاتی در زیر گیره برای اشخاص بلند قد می توانیم ارتفاع مورد نظر را تنظیم کنیم .
قیچی رویه کوبی: قیچی دو نوع دستی و برقی می باشد. از قیچی های دستی در کارگاههای کوچک استفاده میشود. قیچی از دو تیغه که انتهای آن به دسته ختم می شود تشکیل شده است. قیچی های دستی دارای شماره های مختلفی می باشند که بزرگی و کوچکی آن را نشان می دهد مثلاً نمره  ۸ ،10، ۱۲ و …
 سعی کنید از قیچی برای برش کاغذ یا فلزات نرم یا… استفاده نشود که باعث زودتر کند شدن آن میشود قیچی های برقی برای کارگاههای که سری کاری انجام میدهند مناسب است. قیچی های برقی روی میز کار قرار گرفته و ثابت می شوند و چندین لایه پارچه روی هم قرار گرفته سپس مطابق الگو برش میشود معمولاً در کارگاه های رویه کوبی مبل از قیچی های دستی بیشتر استفاده می شود .
قیچی ها در انواع آهن بری، چرم بری،پاچه بری ، پلاستیکبری  و …. ساخته میشود.
 دستگاه منگنه – از وسایل اتصال دهنده پارچه به کلاف چوبی می باشد دستگاه منگنه دو نوع می باشد. یکی دستگاه منگنه دستی که با نیروی فشار دست عمل منگنه انجام میشود. کار با این دستگاه نیاز به زمان و قدرت بدنی بیشتری دارد . دیگری دستگاه منگنه بادی می باشد  که به آن منگنه ی پنوماتیکی نیز می گویند بیشترین کاربرد را دستگاه منگنه بادی که به آن استپ منگنه  نیز می گویند در کار رویه کوبی مبل و صندلی را دارد. کار را با این دستگاه آسان نیاز به زمان کمتر و قدرت بدنی کمتر دارد و با فشار نیروی باد سوزن از دستگاه خارج میشود نسبت به دستگاه منگنه دستی قدرت بیشتری دارد.
 سوزنهایی که برای دستگاه منگنه استفاده می شوند ، دارای ابعاد و اندازه های متفاوت می باشند جنس سوزنها از مفتولهای فلزی که با روکش مس با گالوانیزه می باشد که به وسیله چسب شفاف به هم چسبیده می شوند . اندازه سوژن ها به ارتفاع دوپایه سوزن بستگی دارد . سوزن ها از شماره 2 به بالا هستند . سوزن شماره 6 یعنی پایه های آن 6 میلی متر طول دارد .
کمپرسور: کمپرسور دست گاهی است جهت تولید باد . کمپرسور در اندازه های مختلف می باشد یکی موتور الکتریکی و دیگری موتور مکانیکی .موتور الکتریکی که با برق کار می کند توسط تسمه انرژی را به موتور مکانیکی منتقل کرده و با به حرکت در آمدن پیستون و سوپاپها باد  داخل تانک جمع شده و از طریق شیر تانک ؛ باد جهت مصرف خارج می شود حجم باد کمپرسور به لیتر سنجیده می شود و ملاک خرید کمپرسور در بازار لیتر میباشد .مثلا کمپرسور 150 لیتری .
کمپرسور ها دارای موتور های مکانیکی یک سیلندر و چهار سیلندر می باشند . بعد از مدتی کار کردن کمپرسور را بازدید نموده و در صورت کم بودن روغن آن باید به روغن افزوده و در صورت کثیف بودن روغن تعویض شود .فیلتر هوای کمپرسور نیز باید بعد از مدتی کار کردن تعویض یا شسته شود .
چکش : چکش دو نوع فلزی و غیر فلزی (پلاستیکی – کائوچویی-  چوبی )  می باشد .از جکش فلزی جهت از چکش فلزی جهت کوبیدن میخ استفاده می شود فلز چکش از آهن خشکه (فولاد)  می باشد که در وسط آن یک سوراخ بیضی شکلی جهت دسته آن تعبیه شده فلز چکش از فولاد می باشد چون در اثر تماس دائم با فلزات نرم و سخت مقاومت نموده و از بین نرود.
   چکش به طور کلی برای ضربه زدن و کنده‌کاری استفاده می‌شود البته به غیر از فولاد آبداده از فولاد کربن دار  ، برنج ، آلومینیوم و … می سازند دسته چکش ها معمولا از چوب محکم مثل ون (زبان گنجشک ) یا ممرز می سازند .دسته به وسیله یک گوه فلزی در سوراخ محکم می شود .معمولا چکش ها وزن های مختلفی دارند که روی قسمت فلزی حک شده مثلا 10 ، 15 ،  25 و…  که وزن آنها را به گرم نشان می دهد . چکش های زیر یک کیلو گرم در کار رویه کوبی استفاده می شود ( از یک تا دو کیلو گرم را چکش آهنگری و از دو کیلو گرم بیشتر را پتک می نامند ) چکش های فلزی انواع مختلفی دارند .از چکش های چوبی لاستیکی و … جهت ضربه زدن به اجسام فلزی و غیر فلزی که نوک نیز می باشند استفاده می شود.

میخ کش: از میخ کش یا گاز انبر برای بیرون کشیدن و چیدن میوه استفاده میشود .از فولاد سخت ساخته شده و جنس لبه  آن محک تر از سایر قسمتهای دیگر می باشد. از دو دسته منطبق و روی هم تشکیل شده اهرام میخ کش میله ای فولادی است که دارای دوسر خمیده و مایل به طوری که از قسمت خمیده به بعد کوبیده شده و پهن تر  شده و در میان آن شکافی به وجود آمده است که برای بیرون کشیدن میخهای بزرگ به کار می رود

دستگاه پرس دکمه : از این دستگاه که دارای یک قابل استوانه ای و یک دسته می باشد  برای دکمه زدن استفاده می شود .پارچه را به صورت گود بریده ، داخل قالب قرار داده ، البته ابتدا پولک فلزی نر و ماده ای را داخل قالب دگمه قرار می دهند که از شماره های 18،16، 22 و غیره استفاده می شود و با پیچاندن دسته یا فشار دادن دسته پارچه رو دکمه پرس می شود  . به این وسیله پارچه همرنگ میل روی دکمه بدست می آید .این دست گاه ها فشاری و پیچی می باشند .
چرخ خیاطی : چرخ هایی که در رویه کوبی استفاده می شوند ، چرخ های صنعتی هستند که در صنایع دوزندگی پوشاک و کیف و کفش و … به کار می روند چرخ هایی که در صنعت رویه کوبی استفاده می شوند چرخ های تخت ضخیم دوزی می باشند. این نوع چرخ ها با انواع و اقسام مارک های مختلف وجود دارند چرخ های تخت به دو صورت روغن کاری می شوند . چرخ هایی که توسط خود دستگاه روغن کاری می شوند و چرخ هایی که بعضی از قسمت های آن توسط شخص دوزنده باید هرچند یکبار روغنکاری شوند .
1-چرخهای تمام روغن : چرخ هایی هستند که تمام قسمت های نیازمند به روغن توسط خود دستگاه چرخ روغن کاری می شوند. قسمت زیرین چرخ که به آن کمپلت نیز می گویند درون یک مخزن پر از روغن قرار میگیرد که توسط پمپی کوچک هنگام کار با چرخ قسمت های مختلف روغن کاری می شوند .روغن هایی که در چرخ خیاطی استفاده میشوند روغن های بسیار شل هستند و مخصوص چرخ خیاطی میباشند.
2-چرخ های نیمه روغن :چرخ هایی هستند که در قسمت های روغن خور آن با دست روغن کاری می شوند قسمت هایی که باید با دست روغن کاری شوند با سوراخ هایی به رنگ قرمز مشخص شده اند تا روغن کاری به راحتی امکان پذیر شود هر دو سه روز یکبار عمل روغن کاری باید انجام شود.
 قسمتهایی که باید تمیز و شسته شوند عبارتند از:
ماکو : ماکو و قسمت های اطراف ماکو را پس از برداشتن صفحه ماکو تمیز کرده و با فشار باد، بادگیری می کنیم.
کمپلت : کمپلت چرخ را باز کرده و به وسیله قلم موی آغشته به گازوئیل تمیز می کنیم برای تمیز نگه داشتن چرخ ها  پس از اتمام کار حتما روی چرخ ها را با روکش مخصوص که از جنس مشمع باشد می پوشانیم.

نحوه کار کردن با چرخ خیاطی

 

دستگاه چرخ خیاطی روی یک میز یا صفحه چوبی ضخیم و پایه های فلزی جاسازی شده و به وسیله یک دینام برقی که میتواند تک فاز یا3 فاز باشد با انتقال نیروی دینام به وسیله تسمه به کار میافتد. دینام نیز به وسیله یک پدال بزرگ در پایین پایه قرار دارد توسط شخص دوزنده به کار میافتد پدال با یک زنجیر به اهرمی که به دینام متصل است کار می کند. در زیر صفحه ی میز در سمت راست اهرمی وجود دارد که شخص دوزنده با فشار دادن آن به وسیله قسمت ران پایه چرخ را بالا و پایین میبرد تا قطعه کار را زیر پایه قرار دهد. کلید قطع و، وصل در زیر صفحه میز سمت راست قرار دارد.
سوزن : از وسایل  اتصال دهنده هستند که در دو نوع ماشینی و دستی هستند .سوزنهایی ماشینی همان سوزن های چرخ خیاطی هستند که دارای اندازه های گوناگون می باشند از شماره 20-14 و 20-18 می باشد که در چرخ های صنعتی و ضخیم دوزی استفاده می شوند.  هر قدر شماره سوزن بالاتر میرود ضخامت آن نیز افزایش مییابد و دستی همان سوزن ها ای می باشند که با دست مورد استفاده قرار می گیرد.
 نکات ایمنی که هنگام کار با چرخ خیاطی باید به آن توجه نمود:
1- هنگام کار همیشه دستتان را دور از سوزن قرار دهید.
۲- هنگام شروع به کار( زمانی که پدال را میخواهید فشار دهید) نیز انگشتانتان را کنار سوزن قرار ندهید .
3- هنگامی که پشت چرخ نشسته و یا چرخ کار نمی کند مطمئن باشید دستگاه خاموش است .
4- موقع کار کردن مراقب باشید تا اشخاص دیگر دستان و سرهای خود را نزدیک به سوزن و فلکه ی چرخ یا دینام نکنند .
5- پس از اتمام کار پوشش پلاستیکی چرخ را روی آن قرار دهید تا گرد و غبار داخل دستگاه نشود
6- هر چند وقت یکبار محلولهایی را که برای روغن کاری تعبیه شده را روغنکاری کنید .

قبل از شروع به کار با چرخ خیاطی باید به نکات زیر توجه نمود :


1-زمانی که روغن دستگاه کم است هرگز با آن کار نکنید.
2-قبل از شروع به کار دینام را کنترل کنید. با دست چرخ را بچرخانید تا سوزن بالا و پایین شود سپس کلید را روشن کنید.
3-هرگز از یک پولی بزرگتر برای دینام استفاده نکنید.
4-همیشه ولتاژ ، تک فاز بودن و سه فاز بودن دینام را مد نظر داشته باشید.
5-قبل از شروع به کار از سالم بودن تسمه اطمینان حاصل نمائید.
پایه ها
پایه ها نیز از مهم ترین ابزار رویه کوبی مبل است که برای نگهداری کار زیر چرخ و جلو بردن کار استفاده میشوند. برای وصل کردن پایه ها به میل پایه ابتدا پیچ نگهدارنده پایه را شل کرده سپس پایه را که دارای شیار مخصوص است در جایگاهش قرار داده و پیچ آنرا محکم می کنند .
انواع پایه ها
1- پایه راسته دوزی –همانطوری که از نامش پیداست برای دوخت های راست بکار می رود.
2-پایه های مغزی دوزی- پایه ای است دوشاخه که وسط آن شیار دار است و جهت مغزی به پارچه یا مشمع مورد استفاده قرار می گیرد .
3-پایه یک شاخه – پایه ایست که از آن برای راست دوزی و مغزی دوزی استفاده می شود . البته کار کردن با این پایه ها نیازمند تجربه و مهارت است و فقط توسط افراد با تجربه باید استفاده شود . در غیر این صورت کار فاقد کیفیت مطلوب خواهد بود.
ماسوره و ماکو
ماسوره :
قطعه فلزی است گرد که دارای شیاری می باشد مانند قرقره ولی باریکتر که نخ مورد استفاده  به دور آن پیچیده می شود .بعضی از ماسوره ها ساده می باشند و بعضی دیگر سوراخی دز کنار ماسوره قرار دارد .
ماکو- قطعه ای فلزی است که ماسوره در آن قرار می گیرد و سپس نخ بوسیله سوزن به بالا کشیده شده و چرخ آماده دوختن می شود . محلی که ماکو در آن قرار میگیرد کمپلت نام دارد . و بوسیله ی آن نخ به بیرون هدایت می شود . و چرخ ها با توجه به قطعات طراحی شده ویژه  از ماکو و ماسوره متفاوت و مخصوص به خود برخوردارند .
قسمت های مختلف چرخ
تسمه
تسمه ها معمولا دارای سطح مقطع زوذنقه ای می باشند و در انواع دستگاه ها از آن استفاده می شود برای بالا رفتن عمر تسمه و دستگاه نکات زیر را باید در نظر داشت .
1- جنس فولی باید از چدن یا فلزات سخت باشد تا در مقابل سایش مقاوم باشند کیفیت فولی باید طوری باشد تا در مقابل حرارت مقاوم و فشار وارده از طرف کشش تسمه پروانه در آن ترک و خش ایجاد ننماید .
2-هنگام استفاده از تسمه فاصله چرخ ها طوری باشد تا تسمه را براحتی جاگذاری کرد و میزان آزادی تسمه نیز رعایت شود .
قطعات برش خورده باید دارای شرایط زیر باشند:
الف-ابعاد قطعات مطایق نقشه و مشخصات تعیین شده باشد.
ب-سطح قطعات فاقد لک، پارگی، زدگی،کثیفی و عیوب طرح و نقشه و رنگ  باشد.
ج-رنگ قطعات یکنواخت و هماهنگ باشد.
شرایطی که قطعات دوخته شده باید داشته باشند:
الف-دوخت باعث معیوب شدن سطح قطعه نگردد . مثلا پارچه در اثر دوخت نخ کش نشود.
ب- قطعات دوخته شده از نظر رنگ و طرح با یک دیگر هماهنگ باشند.
ج-قطعات در جای خود و به طور صحیح دوخته شده باشد .
د-روکش فاقد پارگی و لک کثیفی باشد.
ص-رو کش فاقد معایب دوخت از جمله شلی و در رفتگی دوخت باشد.
ض-دوخت مغزیها کامل و به طور صحیح باشد(بیرون زدگی و یا داخل در رفتگی مغزی وجود نداشته باشد )
ع- قسمت های پلاستیکی ، مغزی و غلافها به طور کامل دوخته شده باشد .
م-روکش فاقد چروک و کجی دوخت باشد.
ه-رنگ نخها به کار گرفته شده در دوخت متناسب با رنگ پارچه باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *