هر مدیر تولید فرش باید به نوآوری و ابتکارات جدید، به شرطی که خللی به اصالت طرح و رنگ فرش وارد نسازد، بها دهد و به نظر و سلیقه مشتریان و خریداران فرش (اعم از داخلی و خارجی) بی‌توجه نباشد. سلیقه‌ها هر روز در حال دگرگونی است؛ بنابراین، مدیریت تولید باید تدبیری اندیشد که از خواسته‌ها و سلیقه‌ها آگاهی یابد و جایگاه تازه‌ای در بافت فرش به دست آورد.

به ‌موجب گزارشی مستند، علاقه خریداران فرش ایران در کشورهای مختلف آلمان (در قاره اروپا)، ایالات متحده امریکا (در قاره امریکا و عربستان سعودی در قاره آسیا) به شرح زیر بوده است:

سلیقه خریداران فرش ایران در آلمان در شمال کشور  آلمان چون زیاد اهل استفاده از خدمات قالیشویی نیستند و دیر به دیر فرش ها را میشویند رنگ‌ های تیره‌ تر و چرک تاب و در جنوب آلمان رنگ‌ های روشن‌ تر ترجیح داده می‌شود. سه رنگ مرجع قرمز، کرم و شتری است. در این کشور طرح‌ های هندسی و بخارا در میان فرش‌ های ارزان قیمت و بربر و در میان فرش‌های گران‌ قیمت طرح‌ های گل‌دار طرفدار دارد.در میان فرش‌های ایرانی، همه نقش‌ها بخصوص طرح‌ های موسوم به کاشان، کرمان، تبریز، و در میان فرش‌های هندسی شیراز و همدان ترجیح داده می‌شود. از نظر نوع بافت، همه انواع بافت فرش در آلمان طرفدار دارد 
سلیقه خریداران فرش ایران در آمریکا ، در این کشور در کناره شرقی رنگ‌های کمرنگ و روشن نظیر عاجی، کرم، آبی و قرمز و در کناره غربی رنگ‌های قرمز، حنایی و قهوه‌ای، در این کشور رنگ عامل بسیار مهمی در انتخاب فرش است. در میان فرش‌های ایرانی، طرح‌های تبریز، اصفهان، قم، ساروق، نائین، کاشان، کرمان طرفدار دارد. نوع بافت، چندان مورد توجه نیست
سلیقه خریداران فرش ایران در عربستان : در کشور عربستان سعودی رنگ سبز زیتونی بیشترین تقاضا را دارد. مشتریان این کشور به طرح‌های سنتی ایران (به‌استثنای نقش حیوانات) علاقه‌مندند. سه کشور فوق از سه قاره جهان تنها به عنوان مثال و نمونه ذکر شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *